MFDF Ji.hlava vydala svou první výroční zprávu o udržitelnosti, inspiruje tak a dopodrobna ukazuje ostatním festivalům, jak na to.
Ji.hlava není v usilování o větší udržitelnost žádným nováčkem. Již šestým rokem se aktivně snaží hledat v této oblasti nová řešení a zlepšovat se. A to nejen v produkci, ale i v nových partnerství, směrem k i účastníkům*cím festivalu, i v samotném obsahu.
Pro účastníky a účastnice festivalu v loňském roce organizační tým připravil inspirativní Udržitelné sedmero, které přináší konkrétní tipy ke snížení jejich vlastní ekologické stopy během účasti na festivalu. V roce 2023 si také stanovil několik prioritních oblastí, který byla v rámci ekologické agendy festivalu věnována zvláštní pozornost: odpady, mobilita, jídlo, energie a spolupráce.
Důležité je, že festival spolupracuje s odborníky. V oblasti jídla je to například ambasadorka udržitelného stravování, novinářka Petrou Pospěchovou. Společně připravili program Inspiračního fóra – debatu o možnostech lokalismu, udržitelnou cooking show a řadu dalších doplňkových akcí. Téma jídla pak promítli také do organizace a produkce celého festivalu, včetně přípravy bezmasého a lokálního cateringu či spolupráce s místními restauracemi. Ty se snaží motivovat k využívání lokálních surovin z Vysočiny pro tvorbu festivalového menu.
Již od roku 2019 je v jádru festivalového týmu ekologický*á ombudsman*ka. V roce 2023 se této pozice chopila Soňa Klepek Jonášová, která pomáhá co nejlépe zavádět jednotlivá opatření agendy sociální, environmentální a ekonomické udržitelnosti a dobře si stanovovat důležité kroky.
„Není mi jedno, co po mně zůstane,“ říká expertka na cirkulární ekonomiku Soňa Klepek Jonášová, kterou dětství na Vysočině naučilo úctě a zodpovědnému vztahu k přírodě. V souladu s životním heslem „Mít míň – víc být“ založila v roce 2015 Institut cirkulární ekonomiky, jehož cílem je ukazovat cesty k ekonomice, která je efektivní, ale zároveň ohleduplná k životnímu prostředí. „Stále něco vyrábíme a spotřebováváme, a to pořád rychleji. My se v rámci cirkulární ekonomiky snažíme hledat způsob, jak cyklus používání zdrojů, ale i věcí, udržet co nejdelší,“ přibližuje Soňa práci institutu, který začínal prezentacemi ve stovkách velkých i malých firem a na ministerstvech. Více viz Ji.hlava udržitelná.
Letos pak festival vydal VÝROČNÍ ZPRÁVU O UDRŽITELNOSTI.
Cílem bylo nejen sepsat jednotlivé kroky, které tým v průběhu organizace festivalu podnikl, ale hlavně chuťotevřeně komunikovat o tom, co se povedlo i nepovedlo. Tato zpráva tak má pomoci Ji.hlavě samotné postupně vytvářet čím dál udržitelnější festival, ale neméně důležitá je i její inspirativní funkce pro všechny ostatní.
Ve výroční zprávě naleznete popsány konkrétní kroky v šesti vybraných oblastech:
Pro každou oblast tým popisuje, co se povedlo, co se pro něj stalo výzvou a jak se v dané oblasti poučil. V mnoha oblastech naleznete i konkrétní čísla, grafy a sesbíraná data. Například, jak se díky spolupráci s potravinovou bankou zachránilo 53 kg ovoce a zeleniny, že v průběhu festivalu došlo k 788 výpůjček sdílených kol, ale i to, jak se zredukoval merch a dodala se i jeho jedlá varianta.